Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op vloeren.startpagina.nl

Beukenvloer donker lakken of waxen

Claudia
13 Mei, 2009 18:24

Ik heb een beukenvloer die is wit geolied maar dat bevalt helemaal niet, het lijkt net of er zand overheen ligt ook als hij net gedweild of in geolied is. Nu willen we hem schuren en graag donkerder hebben. Kan dat? Ik ben bij een parket handel geweest en die zei dat het niet kon omdat beuken erg moeilijk is en ik dan vlekken zou krijgen. Ik wil hem dus donkerder en het maakt me niet uit of het met olie, wax of lak is. Wie weet hier een antwoord op???

Gr, Claudia

marcello
14 Mei, 2009 19:26

goedenavond claudia,

helaas ben ik het met mijn collega eens,beuken is nauwelijks te kleuren en zal zeker vlekken geven,door de celstructuur van beuken neemt beuken geen pigment op dit heb je al gemerkt met wit olien.omdat hij nu in de olie staat kan je ook niet meer lakken.het enige wat misschien werkt is eerst kleuren met waterbeits en daarna olien.

groetjes marcelloClaudia schreef:

>

> Ik heb een beukenvloer die is wit geolied maar dat bevalt

> helemaal niet, het lijkt net of er zand overheen ligt ook als

> hij net gedweild of in geolied is. Nu willen we hem schuren

> en graag donkerder hebben. Kan dat? Ik ben bij een parket

> handel geweest en die zei dat het niet kon omdat beuken erg

> moeilijk is en ik dan vlekken zou krijgen. Ik wil hem dus

> donkerder en het maakt me niet uit of het met olie, wax of

> lak is. Wie weet hier een antwoord op???

> Gr, Claudia

k
14 Mei, 2009 22:26

Hallo Claudia,

Grote kans dat de voorgestelde waterbeits oplost door de olie.

Dan wordt het probleem nog groter.

Tip ga terug naar die parkethandel (ik zou het advies van een parket speciaal zaak opvolgen, bij voorkeur CBW of VPL aangesloten je hebt dan in ieder geval enige zekerheid)

Kleuren van vloeren is en blijft een groot probleem zeker als je dit laat uit voeren door ‘'vrije’' jongens of beunhazen.

Claudia
14 Mei, 2009 22:58

Dus zelfs niet als je hem helemaal kaal schuurt want ik heb het gevoel dat de olie er gewoon niet in wil trekken.

k
15 Mei, 2009 18:23

Hallo Claudia,

Je hebt wel gelijk dat het lijkt dat de olie niet in het hout wil trekken kijk maar eens oop de verpakking hoeveel olie je moet verbryuiken per m2.

Het probleem is dan ook dat de vloer niet voldoende olie kan opnmene om hem afdoende te beschermen.

In principe kun je de vloer wel kaal schuren en dan in de lak zetten MAAR:

dan moet de vloer wel mooi geloten liggen(geen grote naden en/of kieren.)

Grof en goed kaalschuren (minimaal K 40) vervogens de vloer voegen.

En dan accepteren dat de lak op een aantal plaatsen los zal laten ook op plaatsen waar dit gaat op vallen (denk aan de looppaden.)

Geef even aan in welke plaats je woont (of in de buurt van welke stad)

Zoals je al kunt lezen is dit echt geen doe het zelf klus meer.

Nogmaals ga naar een aangesloten bedrijf en ja het zal niet echt goed koop zijn reken op iets van ca. € 30,00 per/m2 in de BTW.

K

Claudia
15 Mei, 2009 20:20

Nou als ik van tevoren had geweten dat beuken zo moeilijk zou zijn was ik er nooit aan begonnen. Ik denk dat ik hem nog maar een paar jaar laat liggen en hem er dan maar gewoon uit laat halen en dan kies voor een hele andere vloer. Hij ligt nu 2 jaar en ongeveer zolang irriteer ik me er ook al aan. Over een paar jaar neem ik gewoon weer marmeleum veel simpeler. Maar bedankt voor de reactie's.

Gr, Claudia

marcel
16 Mei, 2009 16:28

zeg k bedoel je met ‘' vrije ’' jongens zzp ers want als dat zo is dan wil ik je er even op wijzen dat er een heleboel zijn die vakwerk leveren dus kijk uit wat je schrijft

marcel
16 Mei, 2009 16:37

goeie dag je zou de beukenvloer b.v. donker kunnen schilderen heb dat zelf al een paar keer gedaan laat je wel goed informeren misschien kan je hier wat mee succes

k
16 Mei, 2009 20:25

Hallo Marcel,

Neen daar bedoel ik niet pers ZZPérs mee.

Maar wel het soort dat bij Claudia een beuken vloer wit beitst en er vervolgens olie op smeert

denk dat wij het wel eens zijn dat dit niet de meest ideale oplossing is.

En bovenal geeft Claudia al aan dat ze niet weer voor een parket vloer zal kiezen.

Dus dat bedoel ik met vrije jongens wel de klus uitvoeren maar vervolgens van de aard bodem verdwenen zijn.

Een goede ZZP vakman staat voor zijn klus maar het is voor de gemiddelde consument niet zichtbaar of het een goede ZZPér is want je geeft zelf ook al aan de meeste ZZPérs zijn vaklui (dus niet allemaal) en een parket zaak CBW/VPL

Maar Marcel voel je niet aangevallen.

Ik weet dat er ook een stichting VLOK is dat is een overkoepelende organisatie voor de ZZP'ers dus men is daar ook wel bezig het kaf van het koren te scheiden en dat is echt wel nodig en dat zul jij toch ook wel weten Marcel.

K

Gerard
17 Mei, 2009 12:28

beste claudia,

beuken is idd een rottige houtsoort om te kleuren, nu heeft seicos een dekkende olie zwart wit enz het enige nadeel is wel dat deze en zeker in het begin een dekkende laag geeft dus je vloer word of helemaal dekkend wit of dekkend zwart. Na verloop van de tijd slijt de olie er licht vanaf en komt de structuur van de beukenvloer naar boven let daar wel bij op dat dit alleen in je loop/gebruik gebieden gebeurt.Heb deze olie ook op een afzelia vloer aangebracht geeft een mooi resultaat alleen heb je er wel heel eel onderhoud aan.